Waardering:
  • 0 stem(men) - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
           
Peugeot concept car Quartz
26-09-2014, 21:38, Bekeken: 1962 keer.
Bericht: #1
Offline
Maarten
Beheerder
Beheerders
*******

Persoonsgegevens:
Berichten:
163
Geregistreerd:
July 2014
Laatst Online:
09-04-2016

Autogegevens:
Auto:
Peugeot 208 Style
Uitvoering:
3 Drs Hatchback
Kleur:
Zwart
Motor:
1.2 VTI
Motorcode:
CHMZ
Bouwjaar:
2014

Man  Nederland Peugeot concept car Quartz
PeugeotwereldMet de concept car Quartz geeft Peugeot zijn visie op de SUV.
De Quartz combineert de stoere uitstraling van een nieuwe generatie SUV's met de sportieve elementen van de snelste auto's van het merk.
Het karakter van zowel het exterieur als het interieur is sportief dankzij het spectaculaire design en het innovatieve materiaalgebruik.
De Quartz heeft een i-Cockpit die volledig op de bestuurder is gericht. Vanuit deze cockpit beteugelt de bestuurder de 500 pk van de aandrijflijn die, net als het elektronisch gestuurde onderstel, is ontwikkeld door Peugeot Sport.

De Peugeot Quartz valt direct op door zijn sportieve, stoere en krachtige uiterlijk. Hij verraadt zijn sportieve karakter gelijk al met een breedte van 2,06 m en de 305 mm brede banden. Voor de verschillende verlichtingsfuncties wordt gebruik gemaakt van uiterst efficiënte led-modules. De glasloze koplampen worden gemarkeerd door een lichtgeleider die aan de zijkanten uitsteken om de luchtstroom te geleiden. De leeuw zit in het midden van de grille op een dambordpatroon dat verandert, afhankelijk van de hoek van waaruit ernaar wordt gekeken.

Het zijaanzicht wordt gekarakteriseerd door de gestrekte lijnen die de concept car zijn dynamiek geven. De krachtig gewelfde wielkasten worden gevuld met fraai gevormde 23 inch lichtmetalen velgen met Continental-banden. De wielen staan op de uiterste hoeken, zodat de lengte van 4,50 m zoveel mogelijk ten goede komt aan de passagiers.
Maar ook de techniek neemt een belangrijke plaats in, onder de lange motorkap die is voorzien van koelsleuven voor een optimale koeling. De zijkant van de elektrisch wegklapbare treeplank is bewerkt in een stijl die is geïnspireerd op de textielindustrie. Het plaatwerk is zo dicht mogelijk naar de techniek geplooid, waardoor de wielkasten een extra krachtige uitstraling hebben.

Het panoramadak loopt aan de achterzijde uit in twee spoilers die voor de neerwaartse druk zorgen. Deze spoilers liggen in lijn met de scherpe overgang tussen de twee kleuren van de Quartz: een op rotskristal geïnspireerde mineraalgrijze kleur vóór en matzwart vanaf de achterschermen, met rode accenten.

De portieren gaan in tegengestelde richting open, zodat een ruime toegang tot het interieur ontstaat. Bovendien is het door toepassing van een nieuw fabricageproces mogelijk gemaakt om de middenstijl weg te laten. De Quartz is gebaseerd op het platform EMP2 waarop een composiet frame met gelijmde carrosseriepanelen is bevestigd.
Deze constructie is niet alleen licht, maar ook bijzonder stevig zodat een versterking met middenstijlen overbodig is geworden.
De vier passagiers stappen in via wegklapbare treeplanken. Het vulkanische basalt van de Quartz is een sterk maar ook licht materiaal dat vooral wordt toegepast in de middenconsole. Deze steensoort ontstaat door een snelle afkoeling van magma aan het aardoppervlak.
Basalt heeft overal waar het ontstaat dezelfde eigenschappen, zodat het wereldwijd gemakkelijk verkrijgbaar is en op elke productielocatie kan worden toegepast.
Bij de Quartz is het basalt in ruwe vorm verwerkt zodat een contrast ontstaat met de andere gebruikte materialen.

De Quartz is de eerste auto die is voorzien van digitaal geweven stof. Dit procedé maakt het mogelijk complexe en grote vormen te vervaardigen die direct na het weven bruikbaar zijn. Knippen is dus niet meer nodig, zodat er ook geen textielafval meer ontstaat. Bovendien is deze stof vervaardigd uit gerecycled plastic, bijvoorbeeld van mineraalwaterflessen. Een ander voordeel is dat met dit procedé een grotere dikte kan worden verkregen, zodat het product een grote souplesse heeft en het gebruikelijke vullingsmateriaal kan worden weggelaten.

Voor een sportieve sfeer zijn de bekleding van de vloer, de stijlen en de hemelbekleding uitgevoerd in zwart leder, terwijl de contactzones, zoals de zitting en de rugleuning van de stoelen, zijn bekleed met vaalrood leder. Dit vaalrode leder is gevlamd, zoals op oude meubels en kledingstukken.

In deze sfeer passen ook de portierpanelen die uit een composiet blok zijn gefreesd, waarbij door de freesmachine een rode kleur is aangebracht.
De Quartz biedt plaats aan vier inzittenden met elk een eigen kuipstoel. Deze kuipstoelen hebben een open structuur en zijn voorzien van vierpunts rolgordels. De zitting en rugleuning van de stoelen zijn zwevend bevestigd zodat de structuur van de stoelen zichtbaar is. Stevig op zijn plaats gehouden neemt de bestuurder bezit van de Peugeot i-Cockpit, klaar voor de prima prestaties van de auto. Het efficiënte, compacte stuurwiel met geïntegreerde bedieningsfuncties is geïnspireerd op de autosport. Zodoende kan de bestuurder met een minimale handbeweging de richtingaanwijzers bedienen, de verschillende rijstanden selecteren en de versnellingsbak bedienen.

Het head-up instrumentenpaneel bestaat uit een groot, configureerbaar touchpad. In het hart daarvan is in een hoek van 45° een scherm geplaatst, waarop in 3D-effect aanvullende informatie voor de bestuurder wordt weergegeven. Aan weerszijden van het kleine stuurwiel en het head-up instrumentenpaneel is het dashboard naar de bestuurder gericht zodat de "toggle switches" zich binnen handbereik bevinden. Bij het bedienen van een van deze schakelaars ziet de bestuurder dat het bedieningssignaal verzonden wordt via de desbetreffende glasvezelverbinding.

De Full Hybrid plug-in aandrijflijn van de Quartz bestaat uit een verbrandingsmotor en twee elektromotoren, met een totaal vermogen van 500 pk. Onder de "power bulge" van de motorkap bevindt zich de 1.6 THP 270-motor die door Peugeot Sport is ontwikkeld. Gekoppeld aan een automatische transmissie met 6 versnellingen levert deze viercilinder benzinemotor een koppel van 330 Nm en een specifiek vermogen van 170 pk/l.

Daarnaast worden de voorwielen rechtstreeks aangedreven door een elektromotor met een vermogen van 85 kW. Deze laadt tijdens het snelheid minderen de 400V-tractiebatterij op en assisteert de verbrandingsmotor tijdens het schakelen.

Ook de achterwielen worden aangedreven door een elektromotor van 85 kW, die eveneens de tractiebatterij oplaadt. Het specifieke ESP zorgt niet alleen voor een optimale stabiliteit van de auto door de remkracht over de vier wielen te verdelen, maar ook voor een optimale regeling van het laadniveau van de tractiebatterij.

De bestuurder kan bij deze aandrijflijn kiezen uit drie rijstanden. In de stand ZEV kan de auto tot een afstand van 50 km volledig elektrisch rijden op stroom uit de tractiebatterij die via het lichtnet kan worden opgeladen.

In de stand Route werken de verbrandingsmotor en de elektromotor vóór samen voor een optimaal rijcomfort en voor maximaal opladen van de tractiebatterij tijdens snelheid minderen. In de stand Race werken de drie motoren samen om de kwaliteiten van het onderstel en de aandrijflijn met differentiëlen met beperkte slip optimaal te benutten. Deze configuratie zorgt voor een optimale verdeling van het koppel over de wielen afhankelijk van de grip van elk wiel.

Om dit surplus aan vermogen efficiënt op de weg over te kunnen brengen is de Quartz voorzien van een specifieke McPherson-voortrein en een multilink-achtertrein waarin de elektromotor is opgenomen. De luchtvering laat automatisch de wagenhoogte variëren tussen 300 en 350 mm. Deze functie wordt aangestuurd door een systeem dat optisch het wegdek analyseert. Met aan het navigatiesysteem gekoppelde camera's anticipeert dit systeem op veranderingen in het wegdek.

Peugeotwereld

Bron: Autozine
Quote




Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)
Peugeotwereld.nl © 2017