Waardering:
  • 0 stem(men) - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
           
12-Uursrace van Sebring
23-07-2014, 21:46, Bekeken: 1690 keer.
Bericht: #1
Offline
Maarten
Beheerder
Beheerders
*******

Persoonsgegevens:
Berichten:
163
Geregistreerd:
July 2014
Laatst Online:
09-04-2016

Autogegevens:
Auto:
Peugeot 208 Style
Uitvoering:
3 Drs Hatchback
Kleur:
Zwart
Motor:
1.2 VTI
Motorcode:
CHMZ
Bouwjaar:
2014

Man  Nederland 12-Uursrace van Sebring
12-Uursrace van Sebring

Winst en wijze lessen voor Peugeot

Het was de ‘oude’ Peugeot 908 HDi FAP van satelliet-team Oreca die aan het langste eind trok in de 12-Uursrace van Sebring, maar de grootste winst voor de Franse constructeur lag in de betrouwbaarheid van de twee gloednieuwe Peugeot 908 fabriekswagens. Zij draaiden van begin tot eind zonder technische problemen. “Dat wij slechts derde en achtste werden, kwam voornamelijk door race-incidenten,” verklaarde Peugeot sportdirecteur Olivier Quesnel. “Wij kwamen naar Sebring om onze nieuwe 908 grondig te testen onder wedstrijdomstandigheden en hebben hieruit wijze lessen getrokken voor de komende 24 Uren van Le Mans. De overwinning van Team Oreca bewijst bovendien andermaal hoe betrouwbaar en efficiënt de vorige generatie van de Peugeot 908 is.”

De 12-Uursrace van Sebring, de eerste wedstrijd van de Intercontinental Le Mans Cup (ILMC), was voor Peugeot Team Total een ideale gelegenheid om de nieuwe dieselprototypen voor Le Mans de vuurdoop te laten ondergaan. Een half etmaal racen op het zeer hobbelige Sebring is een ware aanslag op het materiaal. Doorsta je die beproeving technisch ongeschonden, dan is het halve werk gedaan. Technisch-directeur Bruno Famin was dan ook tevreden met het resultaat. “We hebben in Florida waardevolle ervaring opgedaan door onder uiteenlopende omstandigheden veel te proberen, zoals diverse banden-compounds en afstellingen van het onderstel. Een betere simulatie dan een zware wedstrijd is er niet. Bovendien is dit de beste training voor zowel de rijders als de technische staf. Met de verzamelde data zullen we ons voordeel doen op de officiële testdag voor Le Mans, op 24 april,” aldus Famin.

Pole position en koppositie
De snelheid zat er al goed in bij de trainingen en in de kwalificatie voor de klassieke Amerikaanse sportwagenrace. Stéphane Sarrazin zette de nieuwe Peugeot 908 in Sebring gedecideerd op pole position. De Fransman was meer dan een seconde sneller dan de nummer twee in de kwalificatie. De eerste vijf posities in de startopstelling werden ingenomen door diesels, in een interessante volgorde: Peugeot-Audi-Peugeot-Audi-Oreca Peugeot. In de aanvangsfase van de 12-uursmarathon, die door het extreem hoge tempo meer op een sprint zou lijken, domineerde Team Peugeot Total het evenement. Franck Montagny pakte de kop vanaf pole en Marc Gené sloot bij hem aan. Het lukte de beide 908 echter niet om weg te lopen van de rest van het veld, want diverse safety car-situaties zorgden er telkens voor dat de deelnemers weer aaneensloten.

Peugeotwereld

Aanrijding na herstart

Na zo’n periode waarin de safety car voor het veld uitreed, werden de winstkansen voor de 908 van Marc Gené, Anthony Davidson en Alexander Wurz teniet gedaan. Bij een herstart na bijna vijf uur racen kwamen Gené en Audi-rijder Rinaldo Capello, strijdend om de tweede plaats, met elkaar in aanraking. De Peugeot redde het om de pits te halen, waar na snel onderzoek bleek dat de voorwielophanging en de koppeling in de botsing waren beschadigd. Reparaties kwamen de equipe op bijna twintig ronden achterstand te staan, waarna Gené en de zijnen een topklassering konden vergeten. Het was toen aan de andere fabriekswagen van Franck Montagny, Stéphane Sarrazin en Pedro Lamy om de ijzers uit het vuur te slepen. De equipe streed met de Oreca-zusterauto en de HDP-ARX van Pagenaud/Brabham/Franchitti om de zege. De drie kanshebbers bleven lang in dezelfde ronde en wisselden elkaar aan kop af wanneer er pitstops waren of als de safety car in de baan was.

Reglementair verplichte reparatie
Met nog bijna drie uur te gaan verloor de fabrieks-Peugeot met startnummer 8 echter kostbare seconden in de pits, nadat een louvre van de radiatorluchttoevoer beschadigd raakte. Omdat dit onderdeel de aerodynamica van de auto positief kan beïnvloeden, moet het reglementair worden vervangen. Technisch gezien leverde de beschadiging geen nadeel op. Het team besloot de gehele voorkap te wisselen, de snelste manier om weer volgens het boekje te kunnen doorgaan, maar de korte tijd die de pitstop in beslag nam, gaf de concurrentie de ruimte om afstand te nemen. Daarmee was ook de tweede fabrieks Peugeot kansloos voor de zege. De derde plaats in dezelfde ronde als de winnende Peugeot van Team Oreca was een schrale troost. Montagny, die de laatste rijbeurt op de auto had, kon ermee leven. “Ons tempo was prima en ik gaf in de eindfase alles om nog de tweede plaats te bereiken, maar uiteindelijk kwam ik zes tellen te kort. Ondanks onze pech als gevolg van wedstrijdincidenten heeft er toch een Peugeot gewonnen en dat is toch weer goed nieuws.”

Uitslag

Lapierre/Duval/Panis (F/F/F), Peugeot 908 HDi FAP, 332 ronden in 12 uur en 28,423 seconden;
Brabham/Franchitti/Pagenaud (AUS/GB/F), HPD-ARX 01, op 31,868 seconden;
Sarrazin/Montagny/Lamy (F/F/P), Peugeot 908, op 44,502 s;
Capello/Kristensen/McNish (I/DK/GCool, Audi R15+, op 5 ronden;
Bernhard/Dumas/Rockenfeller (D/F/D), Audi R15+, op 6 r.;
Davidson/Gené/Wurz (GB/E/A), Peugeot 908, op 17 r.


Stand Intercontinental Le Mans Cup:
Constructeurs

Peugeot, 27 punten
Brabham/Franchitti/Pagenaud (AUS/GB/F), HPD-ARX 01, op 31,868 seconden;
Audi, 17
Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-07-2014 om 11:49 door Maarten
Quote
25-07-2014, 22:27
2
Offline
Bengel
306 lover
Super Moderators
******

Persoonsgegevens:
Berichten:
33
Geregistreerd:
July 2014
Laatst Online:
02-02-2016

Autogegevens:
Auto:
Peugeot 306 XT
Uitvoering:
5 Drs Hatchback
Kleur:
Vert Mayerling
Kleurcode:
M0SB
Motor:
1.8 8v
Motorcode:
XU7JP/Z - LFZ
Bouwjaar:
1996

Man  Nederland RE: 12-Uursrace van Sebring
@Maarten
Word deze nog aangepast, of niet gecheckt ?
Quote
27-07-2014, 11:49
3
Offline
Maarten
Beheerder
Beheerders
*******

Persoonsgegevens:
Berichten:
163
Geregistreerd:
July 2014
Laatst Online:
09-04-2016

Autogegevens:
Auto:
Peugeot 208 Style
Uitvoering:
3 Drs Hatchback
Kleur:
Zwart
Motor:
1.2 VTI
Motorcode:
CHMZ
Bouwjaar:
2014

Man  Nederland RE: 12-Uursrace van Sebring
He bengel,

Ik heb hem aangepast er was iets niet helemaal goed gegaan. Grin
Quote




Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)
Peugeotwereld.nl © 2017